اهمیت صلح در جامعه اسلامی
سال
: 2020.11.22ګروه ها
: شریعتقیمت
: 300تعداد صفات
: 60کد فایل
: 645مقطع
: لیسانس
مقدمه: الحمدلله رب العالمین والصلوة والسلام علی رسولهِ محمد وعلی آلهِ و اصحابهِ و من دعا بدعوتهِ الی یوم الدین و بعد. دین مقدس اسلام یگانه دینی است که به زندگی و حیات انسان ارج و احترام بیشتر میگذارد دلیل روشن این احترام و ارزش به زندگی انسان اینست که خداوند متعال ریختن خون ناحق را برابر با کشتن تمام مردم و جامعه انسانی میداند چنانچه خداوند متعال در قرآنکریم میفرماید : « من قتل نفس بغیر نفسٍ او فسادٍ فی الارضِ فکأ نّما قتل الناس جمیعاً و من أحیاها فکأ نّماأحیا النّاس جمیعاً » (سوره مائدة آیت 32) ترجمه :«کسیکه به قتل میرساندانسان را بدون نفس و یا در زمین فساد میکند گویا که جمعی مردمانرا به قتل رسانده و کسیکه حیات میدهد یک شخصی را گویا که حیات بخشیده است تمامی مردم را . » این امر روی این حکمت استواراست که خداوند متعال انسانرا برای تأمین هدف بزرگی بروی زمین آفریده است و آن هدف بزرگ آبادانی زمین است که به این منظور خداوند متعال خلافت روی زمین را به انسان سپرده است . اما این آبادی و عمران زمین به اثر جنگ ها و زدو خورد ها ی ذات البینی از میان میرود و اصل تمدن و زندگی اجتماعی تحقق نمی یابد روی همین انگیزه دین مقدس اسلام به امت اسلامی دستور میدهد تا در میان خود از صلح و آرامش کار گرفته و از برخود با همدیگر اجتناب ورزند. زیرا معنی و مفهوم کلمه اسلام همان امن و صلح و سلامتی است اما متاسفانه در قرن پنجم هجری در امت اسلامی کسانی قد علم کردند که به خاطراغراض شخصی ،مادی ، سیاسی ، وحرص و علا قه مندی به خاطر بدست آوردن این اهداف نامشروع، صلح ، امن ، عدالت اجتماعی ، و بالآخره اسلام را به تعالیم وهدایات زرین آن از امت اسلامی دور کردند که تا اکنون این بدبختی دامن گیر امت اسلامی بوده و هنوز هم ادامه دارد . این کار نه تنهاتمدن،آبادی،صلح وآسائش راازمسلمانان گرفته بلـــکـه برای عناصر مغرض و ماجراجوی کفری و غیر اسلامی زمینه را چنان مساعد ساخته که با دیدن اعمال و گفتار این مسلمانان نا آگاه از اسلام و منحرف از تعالیم اسلامی ، انتقادهای را بر اسلام وارد نموده و امت اسلامی را از زندگی صلح آمیز به دور نگه دارند. با وجود این تلاش های مغرضانه ما می بینیم که درده قرن گذشته در امت اسلامی یک تعداد از خیراندیشان مؤمن و مصلح بطور پیگیر و تمام عیار برای اعاده صلح و امنیت تا حدود توان خود به امت اسلامی تلاش بخرچ دادند و این مساعی و تلاش های آنها ثمربخش وبارور بوده و به مسلمانان آسایش و سکون را باز گردانیده است و این سلسله تا اکنون براه خود ادامه داده ودرآینده نیز ان شاء الله ادامه خواهد یافت. زیرا تجربه نشان داده است که در هر عصر بعض از مردم به اثر اغوای نفسی و شیطانی در میان جامعه در راه زندگی صلح آمیز مانع واقع میگردند که اوضاع آشفته و غم انگیز کشور عزیز ما نمونه ای از آنست . اینک این مونوگراف را که تحت عنوان «اهمیت صلح در جامعه اسلامی» است به شمول موضوعات مقدمه ،و موضوعات دیگری که در دوفصل گنجانیده شده که فصل اول آن شامل مفهوم صلح،شروط صلح، فضایل صلح ، اقسام وانواع آن ،حکمیت درصلح، پیامدهای صلح در جامعه وفصل دوم آن راجع به تحقیقات که شورای عالی صلح پیرامون صلح در افغانستان کرده اند و مواد های دیگری است که اهمیت صلح را در افغانستان نشان میدهد و در اخیر نتیجه گیری آن است برشته تحریرمیگیریم وازخداوندخواهان توفیق مزیدمیباشم تااینکه بنده رایاری نموده بتوانم حق این موضوعات را ادا نمایم.
فهرست
مقدمه 1
فصل اول
مفهوم صلح 3
شروط صلح 4
فضائل صلح 8
اقسام صلح 12
انواع صلح 13
احکام صلح 16
حکمیت در صلح 20
پیامد های صلح 26
فصل دوم
صلح در افغانستان 33
منازعه افغانستان 33
فرآیند صلح در افغانستان 35
شورای عالی صلح 37
تامین امنیت 40
نمایندگی برای مخالفین 41
نقش جامعه مدنی در روند صلح 46
نقش دانشگاه ها در روند صلح 48
نگاه گذرا بر اساسات کلی پروسۀ صلح و مصالحۀ ملی 49
صلح،ثبات وآرامش از نیاز مندیهای اساسی وحیاتی جوامع بشریت است 53
نتیجه 56
فهرست منابع و مآخذ 58
ماخذ و منابع
1- قرآن کریم.
2- ابی داود ، سلیمان.(1422هـ ق). سنن ابی داود . چاپ اول، بیروت: نشر دار المعرفه .
3- ابی عبدالله ، محمد بن احمد انصاری.( 1965م). تفسیر قرطبی . لبنان: بیروت، دار احیاء التراث العربی.
4- اکبری، محمد.(1390هـ ش). صلح و آرامش و ثبات از نیازمندیهای اساسی و اجتماعی بشر است .ناشر: کابل، سایت شورای عالی صلح.
5- بخاری ،ابو عبد الله ، محمد ابن اسمعیل. (1385هـ ش). صحیح بخاری . مترجم: عبدالعلی نور احراری. چاپ دوم ،تهران: نشر احمد جام .
6- تحقیقات: صفی الله منتظر و همکاران.( 1389هـ ش). پروسه صلح کابل. کابل: پروسه صلح.
7- ترمذی ،ابی عیسی محمد بن عیسی بن سورة.( 1427 هـ ق). سنن ترمذی . ناشر:دارالفکر.
8- جصاص، احـمـدبـن علــی.( 1418هـ ). تفسیرجصاص . محل نشر: ریاض.
9- دهـلـوی، عبدالحق دهلوی.( 1332هـ). اشعة اللمعـات. هند: لکنهو.
10- دیوبندی، محمود حسن.( ب ت). تفسیرکابلی. پشاور: مکتبه حقانیه.
11- زحیلی، وهبة.( 1427هـ ق). فقه الاسلامی و ادلته. چاپ سوم، ایران: نشر احسان.
12- زهری، محمد بن سعد.( 1957م). طبقات ابن سعد الکبری . لبنان : دار بیروت و دار صادر.
13- زیــدان، عبدالکریم زیدان. الوجیزفی اصول الفقه. بیروت: نشر مؤسسه الرساله .
14- سید قطب.( 1387 هـ ش). ترجمه فارسی فی ظلال القرآن ، مترجم: مصطفی خرم دل . تهران: نشراحسان، چاپخانه اسوه .
15- شیبانی، محـمــدبن حسن.( 1405هـ). شرح سیرالکبیر.نشر:لاهــور، مکتب الاسلامیه.
16- طرابلسی، علاءالدین بن حسن.( 1393هـ). معین الحکام. کوئطه:مکتب الاسلامیه .
17- عثمانی ، محمد شفیع. (1385 هـ ش). معارف القرآن . مترجم :محمد یوسف ، حسین پور. پشاور :فاروقیه .
18- عسقلانی، ابن حجر.(ب ت). فتح الباری. لبنان: بیروت، دارالمعرفة.
19- عظیم آبادی، محمدشمس الحق.( 1415هـ ). عون المعبود. ناشر: بیروت، دارالفکر.
20- القرشی، ابن کثیر.( ب ت). تفسیر ابن کثیر . چاپ دوم، لبنان: بیروت، دار الفکر و دار القلم.
21- مجد الدین، محمد فیروز آبادی.( 1952م). القاموس المحیط. چاپ دوم، ناشر: مصر، چاپخانه مصطفی البابی.