برايت الذمه حالت اصلی است
سال
: 2020.12.06ګروه ها
: حقوق و علوم سیاسیقیمت
: 300تعداد صفات
: 60کد فایل
: 741مقطع
: لیسانس
مقدمه: بی گمان دوام و بقای زندگی مسالمت آمیز و اجتماعی و تعالی روحی و معنوی بشر در رهین وجود عدالت و تحقق آن در زندگی مردم است. شرط سعادت یک اجتماع در سطح ملی و بین المللی قطعا تحقق عدالت است ٫چرا که تاریخ بشر نشان داده است که پیشرفت تمدنهای بزرگ چیزی جزء نتیجه عدالت اجتماعی نبوده است لکن تحقق کامل عدالت اجتماعی منوط به وجود امنیت و آزادی برای بشر است . امنیت و آزادی دو گوهر گرانبهای انسانی و اجتماعی است که زمینه ساز رشد تکامل و تعالی روحی و معنوی افراد جامعه را فراهم میاورد.نظربه اینکه مفهوم آزادی و رعایت حقوق افراد و تامین احساس امنیت در جامعه از اهمیت به سزایی برخوردار است اکثر نظامات حقوقی و اجتماعی تلاش کرده اند که هرگونه تجاوز و تعرضی را که با این حقوق معارضه داشته باشد را منع کرده و با آن مبارزه نمایند.با این وجود ارتکاب جرائم در طول تاریخ امری بدیهی بوده وبه تبع آن دولت ها کوشیده اند در راستای حفظ امنیت فردی و اجتماعی و جلوگیری از تجاوز و تعرض به حقوق اشخاص قوانین و مقرراتی را وضع نمایند.ازجمله تدابیر اتخاذ شده در جهت حفظ امنیت روانی و ثبات اجتماعی و معنوی افراد هر جامعه پیش بینی اصل برائت کیفری بوده که این امر نشان از دغدغه های تمام کشورها و افکار عمومی جوامع بشری درجلوگیری از نقض آزادیهای فردی و اجتماعی بوده است.بسیاری از نظامات حقوقی جهان با توجه به اهمیتی که برای اصل برائت قائل بودند آن را جزء قواعد و اصول کلی و لازم الاجرای حقوق خود قرار داده و با تصریح آن در قوانین اساسی به آن اعتباری خاص بخشیده و آن را جزء قواعد آمره و ثابت خود دانسته اند.بی درنگ در حقوق عمومی جهت تحقق عدالت اجتماعی و به دنبال آن در حقوق جزا جهت تحقق نظام قضائی عادلانه رعایت تشریفات خاص الزامی است.اصول متضمن رعایت حقوق دفاعی متهم از یک سو و اصول متضمن رعایت حقوق دفاعی مدعي از سویی دیگربايد فراهم شود تا نظام قضائی عادلانه تلقی شود.مهمترین رکن و موضوع مطرح شده در این زمینه پذیرش اصل برائت است که هم در مرحله تقنینی و هم در مرحله اثباتی (قضایی) وجود داشته و مجریان قانون مکلف به رعایت این اصل میباشند.آنچه که دایره شمول اصل برائت را در امورجزائی محدود و تا حدودی با تهدید و نگرانی مواجه میسازد جرم انگاریهای جدید و بی مورد و غیر اصولی است که اصل مباح و جایز بودن رفتارها و اعمال انسان را به بهانه هایی از قبیل نظم ومصلحت اجتماع باز میدارد.لکن ورود و تعریف عناوین مجرمانه جدید جایگاه واعتبار این اصل را به مخاطره میاندازد.همان گونه که ذکر گردید اهمیت و ارزش اصل برائت تاجایی است که بیشتر کشورهای جهان این اصل را در قوانین اساسی خود آورده که مبین آنست که اصل مزبور جزء حقوق اساسی افراد جامعه به شمار آمده و نمیتوان به سادگی آن را نادیده گرفت .در نطام حقوقی ا فغانستان نیز اصل برائت در حقوق جزای در بسیاری از قوانین و مقررات ازجمله قانون اساسی اافغانستان درماده (25)مورد اشاره قرار گرفته که در ادامه مباحث مفصلتر و بیشتری از این ماده و جایگاه آن در نظام حقوقی افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهيم داد.
فهرست
مقدمه
فصل اول
برائت الذمه
جزاول :تعریف لغوی واصولی اصل برائت 1
جزدوم ـ تعریف اصولی اصل 2
مبحث دوم: مفهوم اصل برائت الذمه 3
جزاول - مفهوم اصل برائت در فقه 3
جزدوم - مفهوم اصل برائت در حقوق 4
مبحث سوم:تاریخچه اصل برائت الذمه5
مبحث چهارم:مبنا و اساس اصل برائت 6
-قاعده درء 7
جزدوم : - اصل اباحت 7
جزسوم :- اصل عدم 8
جزچهارم:- حفظ نظم قانونی و عمومی در اجتماع 8
جزپنچم :- ضرورت توازن و تعادل قدرت 9
پاراگراف اول :- قلمرو فرهنگی و ذهنی اصل برائت 9
پاراگراف دوم :- قلمرو و بعد قانونی و عملی اصل برائت 10
مبحث ششم:- آثار اصل برائت الذمه 10
جزاول:- اصل برائت در شکلیات 11
جزدوم :- اصل برائت در حقوق متهم 11
مبحث هفتم: -عدول یا (استثنآ)از اصل برائت 12
فصل دوم
اصل برائت الذمه در اسناد ملی کشور ها
مبحث اول : - در قوانین افغانستان 16
جزاول :- در قانون اساسی افغانستان 16
جزدوم : - برائت الذمه در قانون جزا افغانستان 18
جز سوم :- برائت الذمه در قانون اجراات جزائی 18
مبحث دوم: - برائت الذمه در قوانین جمهوری اسلامی ایران 21
مبحث سوم : - برائت الذمه دراسناد سایر کشور ها 28
فصل سوم
برائت الذمه در اسناد بین المللی
مبحث اول : - در اعلامیه جهانی حقوق بشر 32
مبحث دوم : - در اعلامیه اسلامی حقوق بشر ۱۴۱۱ 35
مبحث سوم :- درکنوانسیون اروپائی حمایت از حقوق بشر ۱۹۵۰ 36
مبحث چهارم :- در کنوانسیون آمریکائی حقوق بشر 39
مبحث پنجم : - در منشور آفریقائی حقوق بشر وملتها 41
مبحث ششم : - در میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی 41
مبحث هفتم : - در اساسنامه دیوان جزائی بین المللی 45
فصل چهارم
اصل برائت الذمه در شریعت اسلام
مبحث اول : - برائت الذمه از منظر قرآن کریم 49
مبحث دوم : - برائت الذمه از منظر احادیث نبوی 53
جزاول : - حدیث حجب 54
جزدوم : - حدیث رفع 54
جز سوم : - حدیث سعه 54
مبحث سوم : - برائت الذمه از دیدگاه فقهای اسلام 54
نتیجه گیری 58
ماخذ و منابع
1- عثمانی ،مفتی محمد شفیع ، تفسیر معارف القران ، جلد اول ، انتشارات احمد جام ، تهران ،چاپ پنجم ،سال 1387
2- موسی ،محمد یوسف ، فقه اسلامی ،جلد اول ، چاپ یازده هم ، انتشارات رسالت ، محل نشر : کابل ، سال 1387
3- احمدیان ،محمد ، درآمدی بر اصول فقه ، جلد اول ،چاپ سوم ،ا نتشارات رسالت ، محل نشر : کابل ، سال 1388
4- مهر پور .داکتر حسین .نظام بین المللی حقوق بشر –چاپ سوم –- تهران انتشارات اميركبير سال1387
5 - شریعت باقری.داکتر محمد جواد.حقوق کیفری چاپ هشتم انتشارات امیر کبیر ،محل نشر : تهران ، سال1388
6 - امیری . جلیل .مقدمه ای بر تاریخ حقوق .انتشارات احسان ،چاپ دهم ، محل نشر : تهران ، سال 1383
7- کنوانسیون حقوق مدنی وسیاسی . مصوب16دسامبر1966مجمع عمومی سازمان ملل متحد
8- اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب دسامبر 1948مجمع عمومی سازمان ملل متحد
9 - اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب سال 1948
10 - میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی 1960
11ـ اساسنامه دیوان جزای بین المللی 1946
12- اعلامیه اسلامی حقوق بشرمصوب قاهره 1411ه ق
13ـ کنوانسیون اروپائی حمایت ازحقوق بشروآزادی های اساسی مصوب 1950۰
14ـ کنوانسیون آمریکائی حقوق بشر مصوب 1969
15ـ منشور آفریقائی حقوق بشر وملتها مصوب 1981
16 - وزارت عدلیه ،جریده رسمی ، قانون اساسی افغانستان مصوب سال 1382-طبع دوم 1384
17- وزارت عدلیه ،جریده رسمی قانون اجرآت جزای موقت مصوب سال 1382- طبع دوم 1384
18- وزارت عدلیه ،جریده رسمی قانون جزای افغانستان مصوب سال 1355-طبع دوم 1384
19- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1378
20- قانون آئین داد رسی مدنی ایران مصوب سال 1377
21- مجلة الاحكام العدلیه چاپ سوم ، سال 1388 مطبعه نوري محل نشر: كابل اعلامیه اسلامی حقوق بشرمصوب قاهره ۱۴۱۱ه ق
19 - کنوانسیون اروپائی حمایت ازحقوق بشروآزادی های اساسی مصوب 1950 میلادی
20 ـ کنوانسیون آمریکائی حقوق بشر مصوب 1969
21 ـ منشور آفریقائی حقوق بشر وملتها مصوب 1981
22 ـ قرآن کریم