حضانت کودکان از دیدګاه فقه و قانون و اسلام
سال
: 2020.11.23ګروه ها
: شریعتقیمت
: 250تعداد صفات
: 55کد فایل
: 672مقطع
: لیسانس
مقدمه: الحمد لله الذی احد الذی لم یلد ولم یولد ، و الصلاة و السلام علی خیر خلقه محمد و علی آله و صحبه و علی من دعا بدعوته و صبر علی شریعته و جاهد فی سنته الی یوم الدین. اسلام به عنوان کاملترین ادیان آسمانی در باره حقوق اطفال اشاره و رهنمایی های فراوانی به ارمغان آورده است اسلام دوره طفولیت را دنیای دلپذیر شادی ها ، زیبایی ها رویا ها و محبت میداند . آیات قرآن عظیم الشان نشان دهنده محبت و شفقت خداوند جل جلاله به اطفال است، چنانکه خداوند جل جلاله درسوره "البلد" به اطفال سوگنديادميكند: «وَوا ِلدِ وَما ولدَ» سوره البلد آیه 3. یعنی سوگند به پدر و آنچه زاده است همچنان خداوندجل جلاله در سوره کهف فرموده است :" المالُ وََ البنونَ زینَةُ الحیواةِ الدنیا" الکهف : 46. یعني مال و فرزندان در زنده گی زینت دنیاست. موجوديت برومادر، كا نون خانواده را براي اطفال جهت برورش سالم ونيكو، مهيا نموده واطفال را ا زخطرغرق شدن درگردا ب بد بختي وتربيت نا سا لم نجات مي دهد. روي همين ملحوظ است كه شريعت اسلا مي هميشه توصيه به حفظ ونگهداشت كا نون خا نواده ورابظة زوجيت تاكيد نموده ، چنانچه بيامبر(ص) فرموده است: مبغوضترين كارحلال به نزدخداي بزرگ طلاق است. دين مقدس الام توجه زيادي را به اطفال مبذول داشته ،چنانچه حضرت حسين بن علي (رض) زمانيكه كودك بود بر پشت رسول الله (ص) مي نشست وآن جناب (ص) ازسجده برنمي خواست، وهمچنان نماز را باتمام ارزشها واهميت كه دارد به خا طرگرية طفل باعجله تمام ميكرد تا مادرش زودتر به كمك وي برسد.دردين مقس اسلام، حقوق طفل متعدد بوده وما نند يك فردبزرگسال است ، واداي اين حقوق بايد به گونة صورت گيرت كه منافع ومصالح طفل در ميان با شد . وازطرف ديگر اداي حقوق طفل به نحو احسن آن با عث ساختا ر شخصيت اوگرديده واورا از اجراي اعما ل نا شا يسته بازمي دارد.درگزشتة تأ ريخ متأ سفا نه برخوردخوبي با اطفال صورت نمي گرفت وغا لباّ با آنها با قسا وت وبي رحمي عمل مي شد . درقرون اولي قبل ازاسلام وقتي كه ما دري چشم از جهان مي پوشيد طفل زندة وي را نيزبا وي دفن ميكردند.يا اگرمادردوگا نگي به دنيا مي آورد،يكي ازآ نها را ميكشتند. يكي ازروشهاي رايج درآن زمان دورنگهدا شتن طفل ازمحيط خا نواده بود ،كه با استفاده ازاين روش اطفال را ازهمان آوان تولد ازخانواده جدا ميكردند وتا رسيدن به سن جوا ني به آنان اجازه نميدادند كه حتي براي يك لحظه والدين خودرا ببينند.[1] خوش بختانه امروز به اطفال توجه جدي صورت مي كيرد كه يكي ازآن جمله مسأ لة حضانت ونگهدا ري طفل است. قانون اساسي كشور ما با درك اين وا قعيت كه خا نوادة سا لم نقش ارزنده اي درايجاد يك جامعة سالم دارد، به حمايت ازخا نواده، طفل و مادر پرداخته است. مادة (54) قانون اساسي درزمينه چنين نگاشته است:"خانواده ركن اسا سي جا معه را تشكيل مي دهد وموردحمايت دولت قراردارد. دولت به منظورتامين سلامت جسمي وروحي خانواده ، بالاخص طفل ومادر،تربيت اظفال وبراي ازبين بردن رسوم مغايربا احكام دين مقد س ا سلام تدابيرلازم اتخاذ مي كند."ولي هرگاه زندگي ما بين زن وشوهرغيرممكن گردد وآنان به هيچ گونه اي اصلاح پزيرنباشند ، تداوم زندگي ما بين شان لازم نبوده وبهتراست ازهم جداشوند.اينجا ست كه موضوع سرنوشت اطفال مطرح مي گردد،زيرا اظفال ضرورت به نگهداري وپرورشدارند. به همین لحاظ چون خانواده رکن اساسی جامعه بوده و طفل رکن اساسی خانواده است که آینده خانواده و جامعه را تشکیل میدهدپس بایدكه طفل مورد توجه و دقت زیادي قرار گیرد، بناء ً بنده نیز نظر به همین نکته پایان نامه تحصیلی خود را تحت عنوان" حضانت کودکان از دیدگاه فقه و قانون"انتخاب کرده ام .
.
فهرست
صفحه عنوان
مقدمه 1
فصل اول
مبحث اول: حقوق كودك برولي بعدازولادت 4
تعريف حضانت 4
حضانت حق طفل است 5
حكمت حضانت 7
حكم حضانت 9
حق حضانت ازكيست؟ 10
حضانت طفل توست زنان 10
حضانت طفل توسط مردان 14
سه گونه حق به مسؤليت حضانت تعلق ميگيرد 17
بخاطرچهارعامل وسبب حضانت قطعي ميشود 18
شروط حضانت 19
شروط محضون 19
براي وجوب حضانت چه شرط است؟ 19
شروط حاضنه 20
چرامادربراي نگهداري فرزنداولويت دارد؟ 25
شرايط حاضن 26
مبحث دوم:حضانت حق است ياوجيبه؟ 27
پرداخت اجرت حضانت 28
پرداخت مزدمسكن وخادمه 30
شخص مكلف به پرداخت اجرت حضانت 30
زمان آغاز استحقاق اجرت حضانت 31
مكان حضانت 32
به سفربردن طفل تحت حضانت 33
حق ملاقات فرزند درمدت حضانت 35
مدت حضانت 35
فصل دوم
مبحث اول: موانع يا مواردسقوط حضانت 39
جنون 39
كفر يا ارتداد 40
انحطاط اخلاقي 40
مبحث دوم: اثرونتيحة حقوقي انتهاي حضانت 41
اخلاق وحضانت 42
اعلامية جهاني حقوق كودك 44
نتيجه گيري 47
فهرست منابع 48
ماخذ و منابع
1- قرآن کریم
2- العک، خالد عبدالرحمن، (1381هـ ش) ، آداب زنده گی زناشویی در پرتوقرآن و سنت ،مترجم:سعیدی، محمد صالح، (انتشارات کردستان، سنندج)
3- جرجاوی، علی احمد، (1380هـ ش)، حکمت وفلسفه شریعت ،مترجم:احراری، عبدالواحد، ج1، چاپ اول،(مشهد: شیخ الاسلام احمد جام).
4-زحیلی، وهبه ،(1388هـ ش)،فقه خانواده در جهان معاصر ،مترجم: سلیمی، عبدالعزیز،(تهران:احسان ،مهارت).
5- سابق، سید، (1371هـ ش)،فقه السنه ،مترجم: ابراهیمی، ج3، (انتشارات محمد سفر).
6- سیاح، احمد، (1382هـ ش) ،فرهنگ بزرگ جامع نوین (عربی به فارسی)،ترجمه :المنجد، ج1، چاپ چهارم، انتشارات اسلام.
7ـ عزيزي،نجيب الله،(ب ت)،حضانت چيست وحق حضانت ازكيشت درچوكات الام وقانون.
8- فقهی رسول، محمد،(1383هـ ش)،زن در اندیشه اسلامی ،مترجم: ابراهیمی،(تهران: احسان).
9- بن بدوی، عبدالعظیم،(ب ت )، مختصر فقه آسان، مترجم: محمدی ،عبدالله.
10- رسمی جریده،(1355هـ ش) قانون مدنی افغانستان، وزارت عدلیه .
11ـ قانون اساي افغا نستان،(1382 هـ ش)
12- قرضاوی، یوسف،(1380ه ـش )، دیدگاههای فقهی معاصر ، مترجم:نعمتی ، احمد، ج1، (تهران: احسان، مهارت).
13- محمد عویضه، محمد کامل محمد، (1386هـ ش)، فقه جامع بانوان، مترجم: عبدالهی، عبدالله، چاپ اول، (تهران: مهارت، احسان).
14- یو سفزی، نورجهان، (ب ت )، حضانت کودکان ،چاپ :مشاورین مدیریت و بازار یابی افغان (ای، ام ، ام ، سی).