به ویبسایت افغان تیزیس خوش آمدید/ د افغان تیزیس ویبسایټ ته ښه لاغلاست

دموکراسی از دیدګاه اسلام

سال

: 2020.11.23

ګروه ها

: شریعت

قیمت

: 300

تعداد صفات

: 60

کد فایل

: 687

مقطع

: لیسانس

 مقدمه:  الحـمدالله الذی بمن عـلی الذیـن الـنسـتضعـفـوا فی الارض بالیـقـیـن یـجـعـلهـم ائِـمه والـوارثـیـن وا لصلاه والسلام عـلی رسوله الـکریـم و عـلی آلـه و اصحــابـــه الـطـیـــــبـیــن و الطــاهـریــن. ازآنجایکه به همگان معلوم است دین مقدس اسلام به انسان ارزشی اعطا کرده که از هر ارزشی سیاسی، اجتماعی دیگر برتر و بهتر  بوده است. زیرا ارزشی است که خداوند درقرآن مجید به انسان بخشیده است دراین فرموده خداوند که : ( ولقد کرمنا بنی آدم) «انسانرا بزرگواری بخشیدیم» این بزرگداشت وارزش نهادن به انسان چیزی با ارزش تر از حقوق و ضمانتهای اجتماعی است و با مطابق با احساس دموکراسی  نسبت به« من» یا « دیگران» شرط اساسی برای  بیان آنچه در درون انسان است ، میباشد. و آیه که برای احترام و بزرگداشت انسان دلالت میکند به نظر میرسد مانند این است که  برای صدور یک قانون اساسی دموکراتیک از الگوهای دموکراتیک  دیگر متمایز است، نازل شده است. بدون آنکه اصول  قانون معین ، آنها را بیان کنند، پس دیدگاهی اسلامی در مورد انسان دیدی است مبنی بر احترامیکه خداوند(ج) برای انسان در قرآن کریم درنظر گرفته است . یعنی نگاه کردن به بُعد لاهوتی[1]  اوست درحالیکه سایر الگوها به بُعد ناسوتی[2] و اجتماعی او مینگرد. برداشت اسلامی به انسان نوعی قداست میبخشد که ارزش اورا از همه ارزشهای که الگوهای اجتماعی به انسان میدهد بالاتر میبرد.  تفاوت نه در اثر واژه ها، بلکه در معانی آنها در واقعیت امور نسبت به اندیشه و احساس انسان در مقابل خود و دیگران است. انسانیکه با تمام وجود اش احساس بزرگ داشت و احترام خدواند نسبت به خود را دارد. به ارزش آن در ارزیابی از خود و دیگران پی میبرد. زیرا انگیزه ها و تمایلات منفی که اندیشه دموکراسی را نفی میکند در او از میان رفته بنابراین اسلامیکه در شخصیت مسلمان این توصیه کلی را قرار میدهد  در مسیر حرکت موانع را قرار میدهد تا اینکه در پرتگاه بندگی برای دیگران یا به بندگی کشیدن دیگران نیآفتد. چنانچه خداوند میفرمیاید:(تـلک دارالاخره نجعلهای للذین لایریدون علواً فی الارض ولا فساداً و العاقبه للمتیق)سوره القصص آیه 83. آن سرای آخرت را تنها بهره کسانی میگردانیم که در زمین خواهان تکبر و غرور نیستند و تباهی نمیجویند. و عاقبت از آن پرهیزگاران است .  این معانی به روشنی در لبه پرتگاه به بندگی کشیدن دیگران قرار داده شده تا مسلمانان درآن نیفتند. خلاصه اینکه مسلمان ، بوسیله ارزش وبزرگداشت که خداوند دروجود او نهاده است و نیز بوسیله نشانه ها و موانع که در سمت چپ و راست او قرار داده است او را رهنمای مینماید. تا در گردآب بردگی یا بندگی کشاندن دیگران نیفتد.  به این ترتیب از تمایلات و انگیزه های نفی کننده اندیشه دموکراسی که در سرشت انسان وجود داشته و یا در آن قرار داده شده در امان است.



[1] - عالم به علم لاهوت یا علمی است که در باره عقاید متعلق است.

[2] - طبیعت و سرشت انسان، عالم اجسام ، عالم طبیعی و مادی.

.

 فهرست

پیشگفتار الف

فهرست مطالب:   ج

مقدمه 1

بخش اول

شناخت دموکراسی

 دموکراسی چیست 3

 تاریخچه دموکراسی 6

1- دموکراسی در یوانان 6

2- دموکراسی در روم 9

3- دموکراسی در عصر اسلام 11

4- دموکراسی در عصر حاضر 15

5- دموکراسی واقعی 17

6- دموکراسی و عدالت اجتماعی 19

7- دموکراسی و عدالت فرهنگی 21

بخش دوم

اسلام و دموکراسی   23

1- آیا حکومت اکثریت با اسلام منافات دارد 26

2- ماهیت دموکراسی 28

3- آیا ماهیت دموکراسی با اسلام ناسازگار است 29

4- ویژه گی های دموکراسی 30

5- حکومت خداوند و حکومت مردم 32     

6- اصل حاکمیت خداوند 34

7- آزادی های سیاسی یک ضرورت 36     

8- دموکراسی ولحاظ آرأ مردم 38

بخش سوم

ارزش دموکراسی

1- دموکراسی حفظ کرامت انسانی در چوکات حقوق 40

2- دموکراسی ضمانتی برای آزادی ایمان 41

3- دموکراسی و قدرت 43

4- دموکراسی  ضامن آزادی برای اندیشه وبیان اندیشه 45

5- دموکراسی و جمهوریت 47

6- دموکراسی و مردم سالاری 49

7- دموکراسی در شرایط امروز افغانستان 52

فهرست منابع و مآخذ 54

دموکراسی از دیدګاه اسلام

سال: ۱۳۸۹

پوهنحی: شرعیات

مقطع: لیسانس

قیمت: ۱۰۰۰

تعداد صفحات: ۶۰

فهرست

پیشگفتار الف

فهرست مطالب:   ج

مقدمه 1

بخش اول

شناخت دموکراسی

 دموکراسی چیست 3

 تاریخچه دموکراسی 6

1- دموکراسی در یوانان 6

2- دموکراسی در روم 9

3- دموکراسی در عصر اسلام 11

4- دموکراسی در عصر حاضر 15

5- دموکراسی واقعی 17

6- دموکراسی و عدالت اجتماعی 19

7- دموکراسی و عدالت فرهنگی 21

بخش دوم

اسلام و دموکراسی   23

1- آیا حکومت اکثریت با اسلام منافات دارد 26

2- ماهیت دموکراسی 28

3- آیا ماهیت دموکراسی با اسلام ناسازگار است 29

4- ویژه گی های دموکراسی 30

5- حکومت خداوند و حکومت مردم 32     

6- اصل حاکمیت خداوند 34

7- آزادی های سیاسی یک ضرورت 36     

8- دموکراسی ولحاظ آرأ مردم 38

بخش سوم

ارزش دموکراسی

1- دموکراسی حفظ کرامت انسانی در چوکات حقوق 40

2- دموکراسی ضمانتی برای آزادی ایمان 41

3- دموکراسی و قدرت 43

4- دموکراسی  ضامن آزادی برای اندیشه وبیان اندیشه 45

5- دموکراسی و جمهوریت 47

6- دموکراسی و مردم سالاری 49

7- دموکراسی در شرایط امروز افغانستان 52

فهرست منابع و مآخذ 54

ماخذ و منابع

1- قرآنکریم.

2- الهی ، دکتور عبدالحی. حکومت و حکومت اسلامی (کابل: 1374).

3- باز، دکتورمحمد کریم و اریان، پوهنوال عبدالقدیر. آموزش دموکراسی (یونیورستی تاؤن. پشاور، سال1383).

4- بخاری، امام محمد بن اسماعیل. صحیح البخاری. جلد اول، باب ایمان و اسلام. نعمان کتابخانه، سال 1357.

5- بشیریط ، حسین. آموزش دانش سیاسی. ( تهران: مؤسسه نگاه معاصر. 1382) .

6- حضرت شیخ الهندی محمودحسن،دیوبندی. تفسیر کابلی. جلد دوم، سال چاپ1378.

7- سایس ، پوهنوال نجیب الله واستاد نورستانی، نور محمد. آموزش دموکراسی (یونیورستی تاؤن، پشاور.  سال 1383).

8- شیرازی، سید محمد.مرجعی آشنا با روح زمان.(قم، یأس زهرا(رض).سال 1382).

9- فولاد،  دای. دموکراسی چیست؟ .  مترجم: عزیزالله، رویش. (کابل: نشر بنیاد انکشاف مدنی. 1381).

10-  قرضاوی ، داکتر یوسف: فقه سیاسی. مترجم: عبدالعزیز، سلیمی(تهران: نشراحسان.1379).

11-   مالک بن نبی : دموکراسی در اسلام . مترجم: عبدالعزیز، مولودی. (کتابخانه ملی ایران: چاپخانه پیام 138).

12- ناصر ، داکتر جلال. مجله لیبرال. کابل.   1382.

 



[1] - عالم به علم لاهوت یا علمی است که در باره عقاید متعلق است.

 

 

 

 

جهت تماس به شماره های ذیر در تماس شوید

+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059