طلاق
سال
: 2020.11.07ګروه ها
: شریعتقیمت
: 300تعداد صفات
: 50کد فایل
: 567مقطع
: لیسانس
مقدمه: سپاس و ستايش تنها سزاوار خدايي است كه توانا و دانا است ، او را ميستايم و از او ياري ميطلبيم، سلام بر روان پاك محمد و آل و اصحاب و پيروان او باد. استحكام بنيان خانواده و برقراري رابطه صميمانه بين اعضاءخانواده در قوانين اسلام، برجسته گي خاصي دارد. از باب نمونه درهيچ جاي قرآن و اخبار منقول از ائمه وپشوايان دين(رح) ديده نميشود كه طلاق را حال عادي و معمولي به عنوان يك امر نيكو به شمار آورده باشد بلكه آن را به عنوان «ابعض الحلال» يا منفورترين حلالها معرفي نموده است يعني به عنوان يك داروي مؤثر، تنها هنگامي كه آتش اختلاف شعله ور گردد و آفت اختلاف ريشه دار و بنيان كن غيرقابل علاج، در پيكره خانواده ها بروز كند كه جز انحلال خانواده چارة ندارد معرفي نموده كه فقط در مقام ضرورت، مورد استفاده قرار ميگيرد و اين، به اين معني است كه وصلت و پيوند و تشكيل خانواده يك عمل طبيعي مشروع در اسلام معرفي شده و جدائي و طلاق يك امر مبغوض. واز اينجاست كه تشكيل خانواده را بسيار سهل و آسان قرارداده و در مقابل، طلاق را مشكل و براي تحقق آن شرايطي سخت مقرر كرده است. مثلاً طلاق بايد درحضور دو شاهد عادل انجام بگيرد و نيز اجراي طلاق در اثناي عادت ماهانه زن نبايد صورت بگيرد و ساير شرايط جالب و ابتكاري اسلام . انحلال خانواده و جدائي كه آخرين چاره اختلاف هاي عميق زن و شوهرها در موارد ضروري ميباشد. مسأله «طلاق» و پاشيدگي كانون خانواده ها، در واقع يك فاجعة بزرگ خانواده گي به شمار ميرود و بيش از همه، فرزندان و بچه هاي معصوم، بلا تكليف و پژمرده و دل شكسته و محروم باقي ميمانند و خسران ميبينند و در اين حقيقت نيز شكي نيست كه طلاق در مواقع ضروري كه اصطلاح هنگامي كه كارد به استخوان رسيد و سازش و توافق و الفت هرگز مابين زن و شوهري برقرار نگرديد، امري لازم به شمار ميرود و تنها مرهم درد عدم سازش ها و اختلافات و مشكلات ناشي از آن ميباشد. تذكر اين نكته لازم است كه مطالعه اين گونه موضوعات، نبايد تنها منحصر به وقتي باشد كه اختلاف هاي بنيان كن خانواده گي پيش آمده و خانواده ها در آستانه انحلال و طلاق قرارگرفته باشند، بلكه لازم است هر فرد خانواده براي جلوگيري از فاجعه انحلال خانواده به فكر تقويت آن باشد و يكي از راههاي تقويت، داشتن اطلاعات وافي و كافي در خصوص ريشه هاي اختلاف و نظر اسلام و توصيه هاي او در اين باره است. موضوعات كه در اين مجموعه گردآوري شده، فصل اول طلاق و تعريف آن، فصل دوم عوامل طلاق، فصل سوم شرايط طلاق، اركان و اقسام آن و در فصل چهارم طلاق در مقابل عوض (خلع) ميباشد. بسيار بجا و موزون است كه از همكاري دوستانه و قابل قدري پوهندوي استاد عبدالاحد «مسلم» كه با رهنمائي دلسوزانه و مدبرانه بنده را در اين راستا همكاري بي شايبه نموده اند،تشكر نموده و از خداوند متعال برايشان مؤفقيت هاي مزيد خواهانم. بدون ترديد اين مجموعه عاري از نقض نيست و از خواننده گان انتظار دارم كه نقايص آن را با ديده اغماض بنگرند و گرد آورنده را از نظرها و انتقادهاي خويـــش آگاه كنند. تا به ياري خداوند در كارهاي بعدي نسبت به ارج نظرها و رفع عيوب اقدام كنم.
فهرست
مقدمه
فصل اول طلاق
بخش اول : تعريف طلاق
1. تعريف طلاق از ديدگاه شريعت
2. تعريف طلاق از ديدگاه قانون
3. بخش دوم : تاريخچه طلاق
4. طلاق در ملل باستان
5. طلاق در اديان باستان
6. طلاق در حقوق كشورهاي جهان سوم
7. طلاق در كشور هاي سوسياليستي
8. طلاق كشورهاي اروپايي وامريكايي
بخش سوم : طلاق از ديدگاه اسلام وادلهء مشروعيت آن
1. فلسفه قانوني بودن طلاق در موارد ضرورت
2. اسلام طلاق را محدود مي سازد
3. طلاق ازديدگاه اسلام بازي نيست
4. طلاق منفورترين حلال است
الف : مشكلات عاطفي
بـ : مشكلات اجتماعي
جـ : مشكلات فرزندان
فصل دوم : عوامل افزايش طلاق وپي آمدهاي آن
بخش اول : عوامل افزايش طلاق
1. ضعف وفقدان مباني اخلاقي زن ومرد.
2. بهانه هاي غير منطقي زن و مرد.
3. خيانت زن و مرد.
4. مداخله پدرومادر وسايراقارب در زندگي مشترك زن ومرد.
5. اعتياد به مواد مخدر .
6. توقعات نامحدودزن وشوهر.
7. تفاوتهاي سني .
8. حاكم شدن روح تجمل پرستي واسراف درجامعه .
9. بي اعتناي زن ومرد به خواست يكديگر.
10. عدم تناسب فرهنگ خانواده گي مرد وزن.
بخش دوم : پي آمد هاي ناگوار طلاق.
1. سرنوشت رقت بار اطفال بعد از طلاق.
2. بي سرپرست شدن زن وتنها ماندن مرد.
فصل سوم : شرائط طلاق .
بخش اول : وقوع طلاق.
1. اهليت طلاق دهنده.
2. قصد طلاق دادن.
3. وجود زوجيت حكمي يا حقيقي.
4. طلاق به صورت صحيح يا كنايه.
بخش دوم: اركان وانواع طلاق.
1. اركان طلاق.
2. انواع طلاق .
الف- به اعتبار كلمات.
بـ- طلاق از نظر سنت وبدعت بودن.
جـ- طلاق از نظرامكان رجوع وعدم امكان رجوع باهمسر.
د - طلاق تنجيز، تعليق واضافه.
فصل چهارم : طلاق در مقابل عوض (خلع).
1. تعريف خلع از نگاه قانون .
2. تعريف خلع از نگاه فقه اسلامي.
الف: مشروعيت خلع.
بـ: حقيقت خلع يا كيفيت فقهي آن.
جـ: شروط خلع.
دـ: پي آمد هاي خلع.
نتيجه.
منابع ومآخذ.
ماخذ و منابع
-1 قرآن كريم.
-2 حقاني زنجاني، حسين. طلاق يا فاجعه انحلال خانواده. تهران: نشر فرهنگ اسلامي، 1374.
-3 رشيدي، امير. احكام طلاق. چاپ اول. تهران:نشر احسان، 1353.
-4 زحيلي، وهبه. فقه خانواده در جهان معاصر. چاپ اول. مترجم: عبدالعزيز سليمي. تهران: نشر احسان، 1382.
-5 شيخ الاسلامي، سيداسعد. احوال شخصيه. چاپ اول. تهران: نشر دانشگاهي، 1370.
-6 فقيري هروي، عبدالواحد. توضيح المسايل فقه حنفي. هرات: انتشارات اسلمي، 1375.
-7 قانون مدني. جريده رسمي. شمارة نزدهم، نمبرمسلسل 353.كابل: جدي،1355.
8ـ قرضاوي، يوسف. حلال و حرام در اسلام. چاپ هفتم. مترجم: ابوبكر حسن زاده. تهران: نشر احسان،1382.
9ـ گواهي، زهرا. بررسي حقوق زنان در مسأله طلاق. تهران: انتشارات سازمان تبليغات اسلامي، 1373.
10ـ مكارم شيرازي، ناصر. تفسير نمونه. چاپ 21، جلد24. تهران: نشردارالكتب الاسلاميه، 1382.