به ویبسایت افغان تیزیس خوش آمدید/ د افغان تیزیس ویبسایټ ته ښه لاغلاست

عنصر خط در تمدن های تاریخ باستان

سال

: 2020.10.03

ګروه ها

: باستان شناسی

قیمت

: 500

تعداد صفات

: 40

کد فایل

: 439

مقطع

: لیسانس

 مقدمه:انسان با اين که حدود يک مليون سال قبل پا به عرصۀ وجود گذاشته، اما فقط شش هزار سال است که سابقۀ نوشتن دارد. ده ها هزار سال پيش از نوشتن، نقش علامت ها و تصاوير برای رساندن پيام های ساده به کار گرفته شده است. بناءً سير تحول خطوط در تاريخ بشر فرآيندی دراز مدت و پيچيده داشته است، ماجرايی که از تاريخ و تمدن انسان جدا شدنی نيست و هنوز بسياری از وقايع مهم آن ناشناخته باقی مانده است. ريشه يابی خط در تمدن های تاریخ باستان، ما را به تصويرهايی می رساند که انسان اوليه برای رساندن پيام و بيان مقاصد و اهداف خود ترسيم می نمود. اين تصاوير را می توان پيشينۀ خط های کنونی دانست. به عبارت ديگر خط های کنونی تکامل يافتۀ تصاويری اند که برای مقاصد گوناگون و برقراری ارتباط توسط اقوام مختلف ترسيم می شده است. «تصوير» در ابتدا به عنوان «کلمه» برای انتقال پيام های لازم و جاری و روزمره به کار می رفت. به طور مثال تصوير «خورشيد»، با ترسيم شکل ساده از «خورشيد» و تصوير «ايستادن» با نمايش از «پا» امکان پذير می شد. خطی را که امروزه خط «تصويری» می نامند، می توان از نخستين تصاوير ثبت شده توسط انسان دانست. با گسترش روابط انسانی، ارتباط بصری نيز پيچيده تر شد؛ نياز به بيان مفاهيم عميق تر و معانی انتزاعی، خط تصويری را متحول کرد، به گونۀ که علایم تصويری خط، تنها نمايانگر آشياء و وسايل نبودند، بلکه با تغيرات چند توانايی بيان انديشه ها را نيز پيدا کردند. برای مثال ديگر طرح سادۀ «خورشيد» تنها معرف خورشيد نبود، بلکه می توانست معنای روز يا زمان را نيز دربر گيرد. به همين صورت تصوير «پا» می توانست علاوه بر «ايستادن» معنای راه رفتن و حرکت بدهد و يا تصوير درخت معنی سبز، تازه، زندگی و مانند آن را يادآور شود. به اين ترتيب بر پايه علایم خلاصه تری از «خط های تصويری»، خطوط «انديشه نگار» پديد آمد

.

 فهرست

عنوان                                                                         صفحه

مقدمه                       1

فصل اول: عمومیات                    2

1.1. تاریخچۀ پیدایش خط                2

فصل دوم: طراحی گرافیک                 6

1.2. گرافیک و ارتباط آن با خط                6

2.2. گرافیک چیست؟                   6

3.2. عناصر اصلی گرافیک               8

4.2. نوشتار                      9

5.2. تصویر                     10

6.2. رابطۀ نوشتار و تصویر                  11

فصل سوم: روش های نگارش                 13

1.3. خوشنویسی                    14

فصل چهارم: خط نوشته ها روی پارچه ها و کتیبه های دورۀ اسلامی که در ایران بدست آمده اند  21

1.4. خط بر روی پارچه در دوران آل بویه               22

2.4. خط بر روی پارچه در دوران سلجوقیان              24

3.4. خط بر روی پارچه در دوران ایلخانیان              26

5.4. خط بر روی پارچه در دوران تیموریان              27

6.4. خط بر روی پارچه در دوران صفویان              29

نتیجه گیری                     32

 

منابع:

. اتينگهاوزن، ريچارد و الگ گرابر (1384هـ ش). هنر و معماری اسلامی. ترجمه يعقوب آژند؛ تهران؛ انتشارات سمت.

2. آزاد، ميترا (1381هـ ش). معماری ايران در قلمرو آل بويه. تهران؛ انتشارات كليدر.

3. ديماند، موريس اسون (1383هـ ش). راهنمای صنايع اسلامی. ترجمه عبداﷲ فريار، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.

4. ذکی، محمد حسن (1363هـ ش). تاريخ صنايع ايران (بعد از اسلام)؛ ترجمه محمد علی خليلی. تهران، انتشارات اقبال.

5. بيكر، پاتريشيا (1385هـ ش). منسوجات اسلامی؛ ترجمه مهناز  شايستهفر؛ تهران؛ انتشارات مطالعات هنر اسلامی.

6. شيمل، آن ماری (1368هـ ش). خوشنويسی و فرهنگ اسلامی؛ ترجمه داكتر اسدﷲ آزاد؛ مشهد؛ مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.

7. چيت ساز، محمد رضا (1379هـ ش). تاريخ پوشاك ايرانيان از ابتدای اسلام تا حمله مغول؛ تهران ؛ انتشارات سمت.

8. ويلسن، ج.كريستی (1336هـ ش). تاريخ صنايع ايران؛ ترجمه عبداﷲ فريار؛ تهران؛ انتشارات علمی و فرهنگی؛ چاپ اول.

9. فريه، ر. دبليو (1374هـ ش). دربارۀ هنرهای ايران؛ ترجمه پرويز مرزبان؛ تهران؛ انتشارات فرزان.

10. پرايس، كريستين (1347هـ ش). تاريخ هنر اسلامی؛ ترجمه مسعود رجب نيا؛ تهران؛ انتشارات بنگاه ترجمه و نشر كتاب.

 

جهت تماس به شماره های ذیر در تماس شوید

+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059
+93 0786590059